Het zit niet tussen uw oren: statines veroorzaken echt spierpijn

Vaak wordt het afgedaan als iets wat ze zich inbeelden, maar mensen die cholesterolverlagende statines slikken, hebben echt last van spierpijn en spierzwakte. Dat is de conclusie van een onafhankelijk onderzoek. En het is een probleem dat veel voorkomt: ongeveer 42 procent van de gebruikers klaagt over ‘ondraaglijke’ spierpijn, aldus onderzoekers van de Amerikaanse Cleveland Kliniek. Voor velen is dat een reden om al binnen een jaar met de medicijnen te stoppen. Tijdens het nieuwe onderzoek, waarbij 511 mensen waren betrokken, rapporteerde meer dan 80 procent van hen een intolerantie voor drie of meer verschillende statines.
Een alternatief is om een ander middel dan statines te proberen om uw ‘slechte’ cholesterol LDL (low density lipoprotein) te verlagen, zoals evolocumab, een injectievloeistof die alleen voor ‘hoogrisicopatiënten’ wordt geadviseerd. Een andere mogelijkheid is gewoon uw dieet aan te passen en minder bewerkte voedingsmiddelen te gebruiken.
Bron: Journal of the American Medical Association, 2016; doi: 10.1001/jama.2016.3608
 

Trefwoorden
statines, cholesterol, spierpijn, LDL dieet