Geneesmiddelen & bijwerkingen

Medisch Dossier 7 dec 2010

Meerdere medicijnen in je lijfEen onderschat gevaar van medicijngebruik wordt veroorzaakt door de interacties met middelen die u misschien al lang niet meer gebruikt.Stel dat u gisteren nog een Voltaren K (diclofenac) tablet heeft ingenomen om uw gewrichtspijn te verlichten en u gaat vandaag naar de huisarts waar u een antibioticum krijgt voorgeschreven vanwege een acute keelontsteking. Zou dat een probleem zijn? Ja, want diclofenac is na 24 uur nog steeds in het lichaam aanwezig en kan in combinatie met het antibioticum tot epileptische aanvallen leiden. Had de huisarts u moeten waarschuwen voor dat risico? Ja, als u de moeite had genomen te vermelden dat u die pijnstiller de vorige dag genomen had, maar dat heeft u misschien niet gedaan omdat u niet dacht dat het van belang was.En dat is precies waar het wringt. De arts wordt het niet verteld omdat de patiënt niet weet dat hij dat zou moeten doen. Het belang ervan neemt toe naarmate de patiënt meer tabletten heeft genomen en het risico van een levensbedreigende interactie neemt toe met het aantal medicijnen dat tegelijkertijd wordt gebruikt. RegistratieMaar moet uw apotheker het probleem dan niet signaleren? Natuurlijk. En waarschijnlijk heeft hij ook nog een computerprogramma dat automatisch

Het volledige artikel lezen?

Als abonnee kunt u dit artikel gratis lezen door in te loggen op uw account. Nog geen abonnee? Sluit nu een abonnement af.

Log in Word Abonnee
Medisch Dossier

Medisch Dossier

Medisch Dossier is een kennisplatform over gezondheid. We bieden onafhankelijke en wetenschappelijk onderbouwde informatie over ziekten en...

Meer over Medisch Dossier >