Hartaanval of fatale reactie op kleurstof?

Medisch Dossier 4 aug 2008 , , , ,

Een tijdje geleden was mijn moeder helemaal buiten adem toen ze de trap op was gelopen. Het leek wel alsof ze een astma-aanval had. We beleden op advies van de huisartsdienst een ambulance. Het ambulancepersoneel diende mijn moeder zuurstof toe , maar toen dat niet hielp, werd ze naar het ziekenhuis vervoerd.De laatste keer dat mijn moeder en ik in Petersborough waren, kocht ze een vitaliseren tonicum van een bekend merk, dat de kleurstof Poncea 4r (E124) bevatte. Bij thuiskomst las mijn moeder op het doosje dat je het middel beter niet kon gebruiken wanneer je allerigisch was voor aspirine, omdat het dan tot astmatische symptomen kan leiden. Als je niet helemaal zeker van je zaak was, kon je beter de apotheker raadplegen, vermeldde het doosje nog. Met mijn moeders recepten voor angina en hoge bloeddruk bij ons besloten we onze apotheker te vragen of mijn moeder veilig het tonicum samen met de aspirine en de voorgeschreven tabletjes die ze al slikte kon nemen. Men zei dat het tonicum geen kwaad kon. Binnen een dag of twee nadat mijn moeder het tonicum was begonnen te nemen, kreeg ze echter last van benauwdheid op de borst en astmatische klachten; het volgende

Het volledige artikel lezen?

Als abonnee kunt u dit artikel gratis lezen door in te loggen op uw account. Nog geen abonnee? Sluit nu een abonnement af.

Log in Word Abonnee
Medisch Dossier

Medisch Dossier

Medisch Dossier is een kennisplatform over gezondheid. We bieden onafhankelijke en wetenschappelijk onderbouwde informatie over ziekten en...

Meer over Medisch Dossier >