Kunnen cholesterolsyntheseremmers gordelroos veroorzaken?

Medisch Dossier 18 aug 2008 , ,

Mijn echtgenoot is 57 jaar, heeft een goed gewicht en eet gezond – geen vet – alleen vis en biologische groenten en fruit. Hij rookt niet en drinkt ’s avonds alleen een glas port. Nadat hij na zware inspanning pijn op de borst kreeg, werd angina als diagnose gesteld en kreeg hij twee stents ingebracht. Zijn cholesterolgehalte werd op peil gehouden met fluvastatine.Nadat hij ongeveer zes maanden het medicijn had geslikt, was zijn cholesterol op een acceptabel niveau gekomen, maar het viel hem op hoeveel pijn hij had. Dit werd steeds opvallender. De huisarts zei dat het een bijwerking van de cholesterolsyntheseremmer was en schreef een ander soort voor, atorvastatine, dat volgens hem minder spierpijn zou veroorzaken.Mijn echtgenoot was hier een tijdje mee geholpen, maar uiteindelijk kwam dezelfde pijn weer terug. Hij voelde zich net een oude man, zei hij. Voordat hij de cholesterolsyntheseremmers slikte, was hij positief, actief en levendig.Toen hij overging op atorvastatine, kreeg hij een aanval van gordelroos. Een homeopathische behandeling bleek succesvol, maar de pijn bleef. Hiervoor werd een pijnstiller voorgeschreven.Toen ik de bijwerkingen van cholesterolsyntheseremmers bestudeerde, ontdekte ik dat een functie van cholesterol is de zenuwuiteinden te isoleren. Wellicht kunnen de cholesterolsyntheseremmers de zenuwuiteinden blootleggen

Het volledige artikel lezen?

Als abonnee kunt u dit artikel gratis lezen door in te loggen op uw account. Nog geen abonnee? Sluit nu een abonnement af.

Log in Word Abonnee
Medisch Dossier

Medisch Dossier

Medisch Dossier is een kennisplatform over gezondheid. We bieden onafhankelijke en wetenschappelijk onderbouwde informatie over ziekten en...

Meer over Medisch Dossier >