NSAID’s en gewrichtspijnen

Medisch Dossier 26 jul 2008 , ,

Dertig jaar geleden kreeg ik last van mijn knie en ik kreeg toen ontstekingsremmende pijnstillers (NSAIDs) voorgeschreven. Nadat ik deze middelen tien jaar had gebruikt, kreeg ik ankylose spondylitis, wat met röntgenfoto’s is bevestigd. Intussen heb ik last van verkalking aan de wervelkolom en de linkerschouder, met een sterk verlies van spierfunctie. Zou dit door de pijnstillers kunnen komen? – D.D., HertfordshireAnkylose spondylitis (AS) is de medische term voor een soort chronische reuma die de wervelkolom en de plaatsen waar die verbinding maakt met het bekken aantast. Dit is het zogeheten sacro-iliacale gewricht, het punt waar het heiligbeen (het bot dat direct boven het staartbeen zit) aan de darmbeenderen vastzit (die aan weerskanten boven aan het bekken zitten).Een chronische reumatische ontsteking veroorzaakt artritis aan het heiligbeen en darmbeen, wat gepaard gaat met pijn en stijfheid in en rond de wervelkolom. Na verloop van tijd kan zo'n wervelontsteking (spondylitis) ertoe leiden dat de wervels volledig met elkaar vergroeien. Dit proces wordt ankylose genoemd. Een onbuigbare wervelkolom kan een zware handicap zijn omdat deze tot afnemende mobiliteit kan leiden en een zeer beperkte kwaliteit van leven. Maar dat is nog niet alles. AS is een reumatische aandoening van het hele systeem, wat

Het volledige artikel lezen?

Als abonnee kunt u dit artikel gratis lezen door in te loggen op uw account. Nog geen abonnee? Sluit nu een abonnement af.

Log in Word Abonnee
Medisch Dossier

Medisch Dossier

Medisch Dossier is een kennisplatform over gezondheid. We bieden onafhankelijke en wetenschappelijk onderbouwde informatie over ziekten en...

Meer over Medisch Dossier >