Oorsuizen na uitspuiten

Medisch Dossier 28 jul 2008

Mijn man hoort een continu rinkelen in zijn oren sinds hij ze heeft laten uitspuiten. IS UITSPUITEN DE OORZAAK VAN HET OORSUIZEN EN WAT KUNNEN WE ERAAN DOEN?- BW, Nottingham, Engeland Oren uitspuiten is een heel gewone procedure in de huisartsenpraktijk om een teveel aan oorsmeer te verwijderen. In Engeland krijgen wekelijks zo’n 20.000 mensen deze behandeling. Toch weten ook artsen dat het niet zonder risico is. Het trommelvlies kan erdoor beschadigen en er kunnen infecties ontstaan1. Dat zijn geen kleine complicaties en ze treden op in maar liefst 1 op de 1000 gevallen2. Dat betekent dat in Engeland jaarlijks 1000 mensen oorschade oplopen door het uitspuiten.Het is zeer waarschijnlijk dat het oorsuizen, ofwel tinnitus, bij uw man is ontstaan door het uitspuiten, hoewel er ook zo’n 136 medicijnen op recept zijn waarvan bekend is dat ze het kunnen veroorzaken. De belangrijkste verdachten zijn pijnstillers, antibiotica, antidepressiva en kalmeringsmiddelen. Oorsuizen is een symptoom en geen ziekte. Het wordt gekenmerkt door een continu rinkel- of zoemgeluid in het oor. Het komt voor bij maar liefst 17 procent van de algehele bevolking en 33 procent van de ouderen. De oorzaken kunnen zijn oorletsel, infectie, stapeling van oorsmeer of continue blootstelling aan harde geluiden

Het volledige artikel lezen?

Als abonnee kunt u dit artikel gratis lezen door in te loggen op uw account. Nog geen abonnee? Sluit nu een abonnement af.

Log in Word Abonnee
Medisch Dossier

Medisch Dossier

Medisch Dossier is een kennisplatform over gezondheid. We bieden onafhankelijke en wetenschappelijk onderbouwde informatie over ziekten en...

Meer over Medisch Dossier >