Thyroxine overkill

Medisch Dossier 31 jul 2008

IK BEN 72 JAAR OUD EN BEHOORLIJK ACTIEF, MAAR ALS IK STILZIT, BIJVOORBEELD VOOR DE TV OF IN BED, BONKT MIJN HART ALS EEN MOKER. VAAK WORD IK ONRUSTIG EN KRIJG IK NIET VOLDOENDE ADEM.Sinds een jaar of acht gebruik ik 15 mg thyroxine per dag vanwege een lichte hypothyroïdie (te lage activiteit van de schildklier). Kan het daarvan komen? Ik ben ook meer dan 12 kilo aangekomen vanaf mijn zestigste en het lukt me maar niet af te vallen. Vanwege de hartkloppingen neem ik ook regelmatig aspirine.Mijn schoonzuster in Canada, die in de vijftig is, heeft haar overactieve schildklier genezen met Chinese geneeskunst. Omdat ik me de laatste tijd ‘uit mijn doen’ voel, ben ik bij de Penningham Clinic in Londen naar een hoog opgeleide en zeer aanbevolen Chinese arts gegaan. Hij schreef me pillen voor met 13 ingrediënten, maar 16 procent bestond uit herba agastachis (Agastache; huo xiang). Kunnen de hartkloppingen daardoor komen?Als ik naar de huisarts ga, krijg ik digoxine, aspirine, cholesterolremmers en God weet wat nog meer. Ik eet verstandig, vette vis bij het ontbijt, vers fruit en verse groente, geen vette happen of diepvriesvoer en geen kant-en-klaarmaaltijden.- AB, Kent Hoewel we niet met zekerheid uw diagnose

Het volledige artikel lezen?

Als abonnee kunt u dit artikel gratis lezen door in te loggen op uw account. Nog geen abonnee? Sluit nu een abonnement af.

Log in Word Abonnee
Medisch Dossier

Medisch Dossier

Medisch Dossier is een kennisplatform over gezondheid. We bieden onafhankelijke en wetenschappelijk onderbouwde informatie over ziekten en...

Meer over Medisch Dossier >