In een nieuwe studie van de Universiteit van Californië in Berkeley zijn dertien subjectieve ervaringen geïdentificeerd die verschillende soorten muziek in mensen kunnen oproepen.
Onder leiding van promovendus Alan Cowen gebruikten de onderzoekers meer dan tweeduizend muzieksamples om te meten hoe verschillende soorten muziek de emoties van mensen uit twee verschillende landen en culturen beïnvloedden. Aan de studie deden 1.591 deelnemers uit de VS en 1.258 deelnemers uit China mee.
Verschillende experimenten resulteerden in de duiding van een reeks van dertien steeds terugkerende emoties. De emoties zijn: grappig, vervelend, gespannen, mooi, ontspannend, dromerig, energiek, verlangend, verontwaardigd, vrolijk, verdrietig, angstig en triomfantelijk.
Door liedjes zoals het iconische Rock the Casbah van The Clash voelden deelnemers zich energieker. Hetzelfde gold voor Antonio Vivaldi’s barokke meesterwerk, De Vier Seizoenen.
Al Green’s single Let’s Stay Together wekte verlangende gevoelens op, terwijl de vrolijke versie van Somewhere over the Rainbow van Israel Kamakawiwo’ole de luisteraars opgewekt maakte.
Dubbelcheck
Om ervoor te zorgen dat deelnemers uit verschillende culturen echt dezelfde emoties ervaren bij het luisteren naar bepaalde soorten muziek, voerden de onderzoekers ook een experiment uit door deelnemers naar meer dan driehonderd traditionele instrumentale tracks van zowel westerse als Chinese culturen te laten luisteren. De antwoorden van de deelnemers bevestigden de bevindingen: luisteraars uit zowel de V.S. als China rapporteerden dat deze tracks soortgelijke emoties oproepen.
Praktische toepassingen
De onderzoekers geloven dat hun werk in de toekomst praktische toepassingen kan hebben. Het kan psychologen en psychiaters helpen bij het ontwikkelen van betere therapieën waarbij wordt gebruikgemaakt van muziek.
Meer weten over wat muziek voor u kan doen? In het januarinummer van Medisch Dossier komt muziektherapeute Elsbeth Siebbeles aan het woord. Zij gaat in op de helende werking van muziek.
Proc Natl Acad Sci U S A. 2020 Jan 6. pii: 201910704