Antibiotica

Viagra kan permanente oogbeschadiging veroorzaken

Viagra kan uw liefdesleven ten goede komen, maar het is niet goed voor uw gezichtsvermogen. Als u te veel gebruikt van het geneesmiddel kan dit leiden tot permanente schade aan het netvlies en uw kleurenzicht.

Bekend is dat Viagra kan leiden tot problemen met het zicht, maar die lijken slechts tijdelijk en verdwijnen gewoonlijk binnen 24 uur. Maar onderzoekers van het Mount Sinai Hospital ontdekten dat de schade permanent kan zijn bij mensen die het middel langdurig of in een te hoge dosis gebruiken.

Hoewel we wel kleuren blijven zien, kunnen de bijwerkingen van het geneesmiddel een groot probleem vormen voor mensen die kleurherkenning nodig hebben voor hun werk. Zij moeten uitermate voorzichtig zijn met het gebruiken van Viagra (sildenafil), zeggen de onderzoekers.

De wetenschappers baseerden hun advies op de gevalsbeschrijving van een 31-jarige man die via internet Viagra kocht en veel meer gebruikte dan de aanbevolen dosis van 50 mg.

Hij kreeg last van het zien van een rode gloed, die al snel na het starten met het middel aan beide ogen optrad en enkele dagen aanhield. De man kreeg uiteindelijk de diagnose persistente retinatoxiciteit, en had na een jaar nog steeds last van een roodgekleurd zicht.

De onderzoekers ontdekten dat hij leed aan microscopisch kleine verwondingen aan de kegeltjes in het netvlies, die verantwoordelijk zijn voor het kleurenzicht. Viagra is bedoeld om erectiestoornissen te behandelen.

Bron: Nature, 2018; 560: 484