Viagra: pardon, wat zegt u?

Het beroemde middel tegen impotentie, Viagra, kan leiden tot plotseling gehoorverlies. Tot nu toe hebben ongeveer 29 gebruikers het probleem gemeld bij de Amerikaanse controleautoriteit voor geneesmiddelen, de Food and Drug Administration (FDA), die daarover nu een waarschuwing op de verpakking laat zetten. Het probleem lijkt bij alle impotentiemiddelen te spelen en de waarschuwing wordt dus ook van toepassing op Cialis en Levitra, evenals op het bloeddrukverlagende middel Revatio, dat dezelfde bestanddelen bevat als Viagra.
Alle gemelde gevallen van gehoorverlies traden op binnen enkele uren tot maximaal twee dagen nadat het middel voor het eerst gebruikt werd. Het trad meestal aan één oor op en bij eenderde van de gemelde gevallen was het van tijdelijke aard. De FDA beveelt aan direct de behandelend arts te bellen bij plotseling gehoorverlies of oorsuizen, en acuut te stoppen met het middel6.
6Assoc Press, 22 oktober 2007